רפואה מונעת וחיסונים טיפולי שיניים

הסימנים הנפוצים לבעיות שיניים הם:

שיניים מוכתמות, ריח רע מהפה, קשיי אכילה, דימום מהחניכיים, וגם סינוסיטיס כרונית והפרשות מהאף.

הוטרינר יבדוק באופן רוטיני את היגיינת הפה בעת ביצוע בדיקה גופנית וחיסון שנתי לכלב או לחתול ובמידת הצורך- ימליץ על צילומי שיניים וטיפול שיניים.

כלבים קטנים כמו פינצ'ר, פודל, יורקשייר טרייר, מלטז, פאג ואחרים, וחתולים פחוסי פנים כמו חתולים פרסיים סובלים מבעיות שיניים כבר מגיל צעיר, וניתן לראות כלבים וחתולים בני ארבע שנים ופחות עם דלקות חניכיים וריקבון שיניים מתקדם.

טיפול ביתי מיועד למנוע בעיות שיניים. ניתן לצחצח שיניים (כן!) עם משחת שיניים מיוחדת לכלבים וחתולים (בטעם עוף או דגים), יש דיאטות רפואיות מיוחדות שמסיעות בהסרת משקעים שמצטברים על השיניים ועצמות לעיסה לכלבים -שמהוות גם עיסוק מענג לכלב.

ניקוי שיניים ביתי אינו מספיק לטיפול בבעיות שיניים קיימות. לא ניתן להסיר אבן שן בעזרת צחצוח שיניים. לשם כך יש צורך בבדיקות איבחוניות של הפה בהרדמה, צילומי שיניים (מאחר ויש בעיות רפואיות מתחת לקו החניכיים),טיפול שיניים ואולי גם בטיפול אנטיביוטי לדלקות החניכיים.

טיפול שיניים לכלבים וחתולים דומה מאד לטיפול שאנו עוברים אצל השיננית . הוא כולל בדיקת הפה והשיניים, צילומי שיניים במידת הצורך, הסרת אבנית בעזרת מכשירים אולטראסוניים (העושים ויברציות במהירות גבוהה ומפרקים את האבנית לפרורים), פוליש-להחלקת השן אחרי הסרת האבן ועקירת שיניים עם פגיעות פתולוגיות. הטיפול דורש הרדמה כללית וזאת מאחר ובעל החיים צריך להישאר עם פה פעור לרווחה לכל אורך הטיפול, ניקוי השיניים בסקיילר גורם להרגשת גרוד וחימום השן, ועקירת שן היא פרוצדורה כואבת.

כיום, ניתן לעשות הרדמה בחומרים בטוחים ועם סיכון מינימאלי. בדיקה גופנית ובדיקות דם לפני ביצוע ההרדמה יתנו מידע לגבי תפקוד איברים כמו הלב, הכבד והכליות, וחומרי ההרדמה יבחרו בהתאם. בסך הכל מדובר בפרוצדורה בטוחה, בייחוד לאחר שמצבו הבריאותי של חיית המחמד שלכם נבדק כיאות.