על בעלי חיים ופרעושים

על בעלי חיים ופרעושים

לרוב בעלי חיות המחמד המחשבה על פרעושים גוררת בעקבותיה גירוד. התחממות מזג האוויר באביב ובקיץ כוללת גם את בקיעתם של פרעושים קופצניים וקפיצתם לחיות המחמד ולביתם של בעליהן. בתוך הבית ימצאו הפרעושים דרכם לשטיחים, לפינות וחריצים ברצפות ויתחילו להתרבות לעקוץ, להציק ולהקשות את הניסיונות להיפטר מהם.

מעט מידע על פרעושים

הפרעוש הנפוץ על כלבים וחתולים נקרא פרעוש החתול (Ctenocephalides felis) שנתגלה לראשונה בשנת 1835 על חתול. ישנם כ – 2000 סוגי פרעושים, אולם, פרעוש החתול מהווה 95% מהפרעושים הנמצאים על כלבים וחתולים.
מחזור החיים של פרעוש מתחיל בביצה, ממנה בוקע זחל המתפתח מספר שלבים, הופך לגולם אשר ממנו בוקע הפרעוש הבוגר. מחזור החיים יכול להיות קצר ולהימשך 3 שבועות בלבד, אך בתנאי סביבה שאינם מתאימים להתפתחות כמו בחורף, ביצי פרעושים יכולות לשרוד חודשים רבים מבלי להתפתח.
דרגות ההתפתחות הצעירות מתפתחות על הקרקע ואילו הפרעוש הבוגר קופץ לחיית המחמד לארוחות דם. פרעוש בוגר יכול לצרוך ביממה דם בכמות הגבוהה ממשקל גופו (!).
צואת פרעושים נראית כגרגרי חול שחורים בפרוות חיית המחמד קרוב לעור. ניתן לבדוק זאת בהנחת צמר גפן ספוג במים על הגרגרים, צבעם ישתנה לאדום.

למה כל-כך קשה להיפטר מפרעושים?

* חלק גדול ממחזור חיי הפרעוש נעשה על הקרקע. טיפול בכלב או החתול נגד פרעושים יקטול את הפרעושים שעליו, אולם, אוכלוסיית הפרעושים הנמצאת על הקרקע גדולה פי 20 מזו שעל בעל החיים (או במילים אחרות: 5% מאוכלוסיית הפרעושים שבבית נמצאת על חיית המחמד – 95% על הרצפה).
* במהלך השנים פיתחו הפרעושים עמידות נגד חלק לא מבוטל מחומרי ההדברה נגדם. חלק מחומרי ההדברה עלולים לגרום להרעלות בחיות מחמד.
* פרעושים נמצאים כמעט בכל מקום: בבית, בחוץ, על גופם של כלבים, חתולים, עכברים וחיות רבות אחרות, ביצי הפרעושים יכולות להידבק לסוליות הנעליים של ההולך ברחוב או בשדה. לפגוש פרעוש זה ממש לא קשה.

למה כדאי להיפטר מפרעושים?

* כי פרעושים עוקצים וגורמים להתגרדות של חיית המחמד.
* כי לחלק מבעלי חיות המחמד יש אלרגיה לפרעושים (התופעה מתבטאת הפצעונים רבים ומגרדים הדומים
לעקיצות יתוש).
* כי פרעושים עשויים לגרום לאנמיה (חוסר בדם) בחיות מחמד.
* כי פרעושים נושאים בגופם ביצים של תולעי סרט. התולעים מתפתחות בגוף הכלב או החתול לאחר
שהפרעוש נבלע ע"י חיית המחמד.
* כי פרעושים עלולים להיות נשאים של מחלות חיידקיות או ויראליות ולהעבירן בין בעלי חיים או בני
אדם.

איך אפשר להיפטר מהם?

כפי שכבר נכתב, הפרעושים של היום הם לא הפרעושים של פעם. בעיה בטיפול נגד פרעושים היא עמידות שהפרעושים פיתחו נגד חלק מהתכשירים המיועדים להדברתם. כמו כן, לחלק מהתכשירים אין פעילות שארותית נגד פרעושים או שהיא קיצרת מועד.

בשנים האחרונות פותחו מספר תכשירים יעילים, בטוחים ונוחים לטיפול בפרעושים, התכשירים מגיעים ככדורים לבליעה, אמפולות לטפטוף על העורף או קולרים.

הגישה המומלצת כיום לטיפול נגד פרעושים הינה טיפול מניעתי. במקום לכבות את השריפה אחרי שפרצה וגרמה לנזק לא מבוטל, טיפול תקופתי בהפרשי זמן קבועים ימנע עקיצות, גירוד, תולעים ובעיות אלרגיה. בנוסף, חישוב פשוט יראה שטיפול מניעתי כלכלי יותר מטיפול בבעיות ובמחלות הנגרמות ע"י פרעושים.